Monitoring

Bij de aanbestedingsdocumenten voor de contracten Crisis en 24-uurs Jeugdhulp is in bijlage 23 (Monitoring en sturing inkoop jeugdhulp met verblijf) beschreven hoe we gaan monitoren. Naast data uit het berichtenverkeer zijn voor een aantal KPI's ook gegevens van zorgaanbieders nodig.

De data die we opdoen wordt hergebruikt bij de leertafels en bij de nieuwe inkoop voor 2027. 

Monitoring

De monitoring richt zich op drie hoofdonderwerpen.

  1. Transformatieopgaven
  2. Kwaliteit
  3. Administratief proces

Transformatieopgaven

De regio heeft vier transformatieopgaven geformuleerd:

  1. 0-uithuisplaatsingen: Het streven is om het aantal uithuisplaatsingen zoveel mogelijk te reduceren, met als ultiem doel nul uithuisplaatsingen.
  2. In één keer goed: Bij noodzakelijke uithuisplaatsing wordt gestreefd naar één stabiele plaatsing, waarbij tijdens deze periode gewerkt wordt aan een duurzame thuissituatie.
  3. Zo dichtbij mogelijk: Jeugdigen dienen, indien een uithuisplaatsing onvermijdelijk is, zoveel mogelijk binnen de eigen gemeente of het eigen sociale netwerk geplaatst te worden.
  4. Samen leren: Gemeenten en aanbieders werken gezamenlijk aan het vergroten van inzicht in de dynamiek rondom uithuisplaatsingen en het verzamelen van kennis over effectieve interventies. 

Voor een gedetailleerde beschrijving van deze monitoring en sturing verwijzen we naar bijlage 23 van de aanbestedingsdocumenten. 

Werk in uitvoering

Naast de monitoring van data dat continue beschikbaar is, heeft de regio ook een aantal analyses en verdiepingsstappen op stapel staan. 

Aanlevering data door aanbieders

Voor de KPI’s op de transformatieopgaven is informatie nodig die niet bij gemeenten beschikbaar is, maar naar verwachting wel bij de aanbieders. In de bijlage 23 is beschreven welke KPI’s aangeleverd moeten worden door de aanbieders. In het najaar van 2024 is uitgewerkt op welke wijze dit moet gebeuren en is beschreven in het memo ‘Aanlevering data tbv KPI's aanbieders verblijf v2.0'.  

De aanlevering wordt opgedeeld in drie delen: 

  1. Een gestructureerde aanlevering van locaties en plaatsingen van jeugdigen op deze locaties middels een dataformat. 1 x per kwartaal. Implementatie maart-mei 2025
  2. Een eenmalige analyse over de verklarende analyse en het samen plaatsen van broertjes en zusjes in pleeggezinnen. Q3 2025
  3. Het verder uitwerken van de outcome-indicatoren in samenwerking met aanbieders 

Terugkoppeling 

De uitkomsten van de monitoring worden op de volgende manieren teruggekoppeld: 

  • Per aanbieder in de contractvoortgangsgesprekken 

  • 2 keer per jaar in een algemene rapportage 

  • Op verschillende manieren in de leertafels