Samen groeien met leertafels

Leren is geen aparte activiteit, maar een integraal onderdeel van ons gezamenlijke werk. En we geven het cyclisch vorm, waardoor we steeds verbinden, verdiepen en verspreiden.

Dat cyclisch leren binnen de leertafels gebeurt in vier fasen: 

  1. Verbinding aangaan - Het werkelijk samen verbinden aan de opgave 
  2. Samen beslissen - Gezamenlijk analyseren, doelen bepalen en aanpakken 
  3. Doen wat werkt - Gebruik maken van de kennis over wat wel en wat niet werkt. 
  4. Samen reflecteren - Meten, onderzoeken en bijsturen waar nodig in het kader van de opgave 

Dit betekent dat we in de leertrajecten die we ontwikkelen of aanpassen steeds afvragen of er al een andere plek is waar deze inzichten worden opgedaan. Zo komen we ook samen tijdens thematafels, waar we - plenair of tijdens de workshops – met elkaar spreken over thema’s die spelen, en leren van elkaars ervaringen en kennis. Om focus aan te brengen hoe de producten voor alle partijen uitpakken gaan we onderzoeken, uitwerken en verdiepen met een nieuw instrument: de leertafel. We verbinden de plekken waar geleerd wordt over crisis inzet én Thuis Op Maat trajecten. 

Leertafels Crisis en Thuis Op Maat

Voor Crisis zijn er twee zaken ingericht als leertafel

Een kortcyclisch overleg vindt iedere 6 weken plaats (voorheen het gebruikersoverleg). De organisatie van het kort cyclisch overleg wordt gedaan door Triade Vitree en GGZ Centraal Fornhese. We nodigen nadrukkelijk de verwijzers uit hier ook bij aanwezig te zijn. Deze leertafel heeft als doel om knelpunten te bespreken en afspraken te maken om deze knelpunten op te lossen. 

In het langcyclisch overleg wordt één keer per half jaar gereflecteerd op dat wat in de praktijk, maar ook in de doorontwikkeling van de ontwikkelopgave kan worden geleerd. We nodigen nadrukkelijk de leidinggevende van de betrokken teams uit: Toegangen, GI's, overige verwijzers en Triade Vitree en GGZ Centraal Fornhese. Deze leertafel staat in het teken van evalueren van opgeloste knel- en leerpunten en leidt zodanig tot het bijstellen van afspraken. 

Thuis Op Maat is een nieuwe zorgvorm waarvan we verwachten dat het gaat bijdragen aan het verminderen van het aantal uithuisplaatsingen. Thuis op Maat kent ook twee onderdelen als leertafel.  

De plek waar gedragsdeskundigen of andere professionals, werkzaam bij verwijzers of aanbieders, leren kan verschillen. Je kunt hier RET voor vragen. Er zijn ook zelf gestarte intervisie groepen. In je eigen organisatie of wellicht tussen organisaties, die allemaal TOM bieden.

Je kunt je behoefte aan intervisie of anderszins leren hoe te werken met de werkende elementen van Thuis op Maat, ook aangeven op het aanmeldformulier in het opmerkingenveld. Dan nemen we contact op hoe we jou/jullie kunnen faciliteren  

De leertafel Thuis Op Maat komt elke 6 weken bijeen. We leren van de data, de ervaringen en de vragen die spelen. Het overleg leidt tot reflectie en ondersteuning bij verdere ontwikkeling. We nodigen nadrukkelijk de professionals en leidinggevende uit van GI, lokale toegangen, aanbieders en beleidsbetrokkenen. Het tijdelijk kernteam brengt ook hun reflectie in dat is opgedaan in de wekelijks vraagmoment.  

Meld u hier aan

Sociaal Domein Flevoland organiseert in het teken van gezamenlijk leren leertafels voor Crisis en Thuis Op Maat (TOM).

 

 

Ik meld mij aan voor (meerdere antwoorden mogelijk):
Iedere 6 weken
Ieder half jaar
Iedere 6 weken

 

U kunt in dit opmerkingenveld uw vragen, suggesties of ideeën kwijt over de leertafels.

 

Wij nemen contact met u op over de verdere ontwikkelingen.