Samen leren

Samen leren is een gestructureerde aanpak die is ontworpen om het lerend vermogen tussen gemeenten, verwijzers en jeugdhulpaanbieders in Flevoland te versterken. Het doel is om een sterk netwerk te bouwen waarin kennisdeling, evaluatie en gezamenlijke ontwikkeling centraal staan.

We bouwen voort op wat al goed werkt en breiden dit uit. Tegelijkertijd blijven we openstaan voor neiuwe ideeën en verbeteringen. Dit doen we in een continu proces, zowel binnen de leertrajecten als aan de thematafels

Door periodieke overleggen en evaluatiemomenten ontstaat een dynamische leeromgeving. Hier worden signalen uit de praktijk worden opgehaald, gedeeld en vertaald naar concrete verbeteracties.

Dit wordt ook van ons gevraagd. We staan tenslotte voor complexe uitdagingen in het Sociaal Domein in het samen werken aan een betere toekomst voor jongeren en gezinnen in Flevoland. 

Wat is Samen leren?

Samen leren kent vele vormen: casuïstiekbesprekingen, evaluatiemomenten, leertafels, bijeenkomsten met de insteek tot trainen of toelichten, enzovoort. Soms voelt het bijna als werken, bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg of een bespreking. Maar ook een filmavond met een paneldiscussie kan verrassend leerzaam zijn.  

De regio-organisatie zorgt voor terugkerende leervormen, gerichte interventies en langdurige leertrajecten. Samen vormen deze een leerlandschap waarin kennisdeling, evaluatie en gezamenlijke ontwikkeling centraal staan.  

Hoe leren we van elkaar?

Leren binnen Sociaal Domein Flevoland is geen aparte activiteit, maar een vast onderdeel van ons gezamenlijke werk. Dit betekent dat we bij het ontwikkelen of aanpassen van leertrajecten al plekken zijn waar dezelfde inzichten worden opgedaan. Ook leggen we bewust verbindingen tussen leertafels en andere overleggen of samenwerkingen. Zo zorgen we dat de kennis wordt gedeeld en vertaald naar concrete impact, bijvoorbeeld in beleid, werkafspraken, visie of contracten. 

Bij de leertrajecten gaan we uit van de volgende fasering: 

  1. Verbinding aangaan - Het werkelijk samen verbinden aan de opgave 
  2. Samen beslissen - Gezamenlijk analyseren, doelen bepalen en aanpakken 
  3. Doen wat werkt - Gebruik maken van de kennis over wat wel en wat niet werkt. 
  4. Samen reflecteren - Meten, onderzoeken en bijsturen waar nodig in het kader van de opgave 

Leertafels: leren als cyclisch proces

Leren is een cyclisch proces. Na het gezamenlijk reflecteren, gaan we opnieuw de verbinding aan in een volgend traject.

We maken bij de eerste bijeenkomsten afspraken over: 

  1. Intenties en bedoeling: “Waar leidt het leren toe?” “Waar komen de inzichten terecht?”
  2. De verschillende vormen van betrokkenheid: “Wie is waarbij, met welke frequentie?” 
  3. Dat wat ter tafel komt (ervaringen en data) 
  4. De verslaglegging
  5. Wie voor koffie/thee en locatie zorgt

Je kunt je hier inschrijven voor de nu lopende leertafels voor Crisis en Thuis Op Maat 

Meer dan alleen SDFL

Er gebeurt veel binnen het landschap van Sociaal Domein Flevoland, meer dan alleen wat regio-organisatie SDFL organiseert en faciliteert. De samenwerking die dat vraagt, heeft onze aandacht. Daarnaast is samen leren een groeiproces. We zullen deze pagina aanpassen, als er aanpassingen in het landschap zijn aangebracht. In 2025 staan verdiepen, verbinden en verspreiden voor ons centraal.