Implementatie aanpak

Vijf maanden om het doel te bereiken 

Met een projectmatige aanpak gaan we de implementatie uitvoeren. We hebben daarvoor de tijd tot 1 januari 2025 plus de eerste maand van het nieuwe jaar voor de nazorg. Het doel dat we willen bereiken is:

Te komen tot een regionaal handelingskader, een succesvolle conversie en uitgewerkte processen en werkwijzen waarmee we klaar staan voor verwijzingen en administratie van alle Jeugdhulp met Verblijf (inclusief crisiszorg en met bijzondere aandacht voor de introductie van Thuis op Maat) met ingang van 1 januari a.s.

 

Zomer vol overleg

De afgelopen zomer stond in het teken van overleg en daarmee ook van advies ophalen. Zo is met een vertegenwoordiging van de GI’s gesproken over de implementatie en over hun betrokkenheid. Daarnaast waren er overleggen als werkgroep en projectgroep. De samenstelling van deze groepen en de planning vind je hier:

 

De conversie aanpak gereed 

De gesprekken droegen ertoe bij dat er nogal wat is opgeleverd: het inrichtingsdocument, het administratief handboek en zowel het algemeen conversieplan als de contouren voor de conversie per gemeente. 

Ook is vastgelegd hoe we de overgang van (gezinsgerichte) zorg aanpakken. Daarnaast is er nog de zorg die nu wordt geboden door een aanbieder die vanaf januari niet gecontracteerd is. Wat te doen daarmee tijdens de overgangsperiode? Bij alle percelen en in het bijzonder bij Thuis op Maat als Crisis, is het goed daar duidelijke routes, afwegingen en stappen voor te ontwerpen. Die zijn gereed, nu we dus het inrichtingsdocument, het administratief handboek en zowel het algemeen conversieplan als de contouren voor de conversie per gemeente hebben vastgesteld.

Nu al deze knopen zijn doorgehakt, kunnen we de conversie in gang zetten. Dat houdt bijvoorbeeld in dat we de ondersteunende ICT-systemen aanpassen aan de gemaakte afspraken en vastgelegde routes. Iets soortgelijks geldt voor de processen met betrekking tot verwijzingen. 

De komende weken houden we gesprekken met collega’s van de gemeenten die werk hebben aan deze conversie. Het gaat daarbij onder meer om mensen die werken in of voor administratieve teams, functioneel beheer, kwaliteit of informatie.

 

Regionaal handelingskader

Het regionaal handelingskader is een omvangrijke én belangrijke bron om straks te kunnen raadplegen. We zijn het aan het schrijven. Naar verwachting zijn we daarmee in november klaar.

We zijn er nog niet uit hoe we dat werk publiceren en houden daar een bijeenkomst over. Wil je hierover meepraten? Stuur dan een mail naar Josje van Duin via het mailadres: jvduin@almere.nl.

 

Adviezen thematafel 29 augustus verwerkt 

Tijdens de thematafel van 29 augustus kregen we diverse adviezen en tips over wat we tijdens de implementatie moeten doen en laten. De inbreng resulteerde al in concrete acties: 

  • We maken een verwijsroute en onderdeel daarvan is een compacte verwijskaart maken, met daarin opgenomen zoveel als mogelijk direct de juiste persoon. Daaraan kleven nog wel wat (organisatorische) haken en ogen, dus nader onderzoek wordt ingepland. 
  • Het vraagstuk ‘is het nieuwe zorglandschap dekkend?’ krijgt een plaats in de overlegstructuur. Daarin maken we dus nadrukkelijk ook ruimte voor reflectie en ieders observaties met betrekking tot deze vraag.
  • We werken aan een structuur voor, wat genoemd werd, ‘het oplossen van gedoe’ op zowel de werkvloer als op andere niveaus. Dat leidt, zo is bedoeling, tot afspraken over verwijs- en escalatieroutes en overleggen. Hoe het ook wordt, het zal allemaal net wat anders zijn dan nu het geval is. 

Het verslag van deze thematafel vind je hier.

 

Bijeenkomsten en nieuwsbrieven

Naast de thematafels kun je jezelf op drie manieren laten informeren. Wij stellen de én én én methode’ voor:

Er is een nieuwsbrief die Sociaal Domein Flevoland verstuurt. Hier vind je alle actuele informatie. Nog niet ingeschreven? Doe dat dan hier
We gaan bijeenkomsten houden om een algemene toelichting te geven op de wijzigingen die start van de nieuwe overeenkomsten met zich meebrengen. Daarnaast zijn er onderwerpen die we in een training toe gaan lichten. De training is zeer specifiek en toegesneden op welk werk op welke wijze verandert, denk hierbij aan werk voor de verwijzer of bijvoorbeeld voor de backoffice. De bijeenkomsten worden, naar gelang inhoud en behoefte, gehouden voor alle betrokkenen of voor de afzonderlijke organisaties of organisatieonderdelen.

De toelichtende bijeenkomsten worden gehouden tussen 14 en 25 oktober en de trainingen worden gehouden tussen 2 en 13 december. Werk je voor een gemeente of gecertificeerde instelling, dan wordt er contact opgenomen met jullie teammanager. Werk je als huisarts, jeugdarts of medisch specialist of ben je werkzaam bij een aanbieder dan kan je je inschrijven via deze link. Wij zullen dan kijken in afstemming met jou waar handig is om aan te sluiten, rekening houdend met werkgebied of agenda.

Mocht je vragen, opmerkingen of misschien al wel tips, wees dan zo vrij om contact op te nemen met Lennard Nuijten (l.nuijten@urk.nl). 

Wat ook belangrijk is en wij niet kunnen regelen: een werkoverleg of bijeenkomst over de (onderlinge) werkafspraken voor jouw team, locatie of organisatie. Plan je die tijdig? Als we kunnen helpen door daar bij te zijn of te helpen met de voorbereiding, laat het weten!

 

Doe mee

Uit het voorgaande blijkt hopelijk dat we dit samen doen. Doe vooral mee. Schrijf je in voor een van de bijeenkomsten, pak de telefoon of stuur een mailtje naar projectleider Josje van Duin (jvduin@almere.nl)