Terugblik: Thematafel bijeenkomst 29 augustus

Aanbieders van jeugdhulp met verblijf willen elkaar leren kennen. Dat bleek op 29 augustus tijdens de thematafel over de implementatie van 24-uurs Jeugdhulp en de crisisvoorzieningen. 

De nieuwe contracten met betrekking tot die diensten gaan op 1 januari in. En dus vroegen vertegenwoordigers van onder meer zorgaanbieders, lokale toegang, gemeenten en gecertificeerde instellingen naar informatie over de implementatie, de transformatie van de jeugdhulp en de Hervormingsagenda. 

Er werd niet alleen geluisterd naar een welkomstwoord van regionaal directeur Ronald Messelink en een presentatie door ‘eindbaas implementatie’ Josje van Duin; de deelnemers kwamen ook met ideeën, meningen en suggesties. Zoals dus de vraag of geregeld kan worden dat de diverse aanbieders elkaar beter leren kennen. De samenwerkende gemeenten binnen Sociaal Domein Flevoland beloofden dit te faciliteren. 

 

‘We zijn samen verantwoordelijk’ 

“We zijn samen verantwoordelijk voor de jeugd.” Die conclusie trokken de deelnemers van de online thematafel over de implementatie van 24-uurs Jeugdhulp en crisisvoorzieningen. Het implementatieteam kreeg veel tips en gaat daarmee aan de slag. 

Het is een van de opstekers die voortkwam uit de workshop over het regionaal handelingskader, zeg maar de set van afspraken tussen alle betrokkenen. Daarbij horen onder meer de contractuele voorwaarden en de beschrijving van producten. Ze komen uiteindelijk op de website sociaaldomeinflevoland.nl. Maar voor het zover is, moet er nog wel het een en ander worden geregeld. 

Afspraken 

Want hoe zit het bijvoorbeeld met de acceptatieplicht? Wanneer móet een aanbieder zorg bieden en wanneer mag dat worden geweigerd? En dan is er nog de overbruggingszorg: hoe ver mag of moet de zorg gaan tijdens de periode dat een jeugdige op de wachtlijst staat? Wie houdt hoe zicht op die cliënt en zijn of haar omgeving? Derde voorbeeld is het voortijdig beëindigen van zorg. Met welke, vast en zeker zwaarwegende, redenen mag dat? En hoe zit het met het vinden van een passend alternatief? 

Zodra antwoorden op deze en andere vragen zijn gevonden, moeten ze volgens de deelnemers helder worden beschreven. Daarbij gaat het ook over afspraken over communicatie en regie. Maar wie waar ook verantwoordelijk voor is, uiteindelijk zijn we het volgens de deelnemers allemaal. Zoals iemand zei: “We zijn met elkaar getrouwd”. En voor zo’n huwelijk is het nodig dat de echtgenoten elkaar kennen, dat ze samen groeien in hun relatie en dat ze elkaar kunnen aanspreken. En nee, zo ver zijn met zijn allen nog niet. 

 

Conversie 

Een tweede workshop ging over de conversie, de omzetting van bestaande zorgvormen, tarieven en werkwijzen naar nieuwe afspraken die gelden binnen het nieuwe contract. Die overgang leidt tot een nieuw zorglandschap en juist naar dat ‘eindplaatje’ bleken veel deelnemers nieuwsgierig. Verder ging het over de rol van RET/TAS bij onder meer de vervolgzorg en de ondersteuning door niet gecontracteerde partijen. Mogelijk dat RET/TAS een bijeenkomst kan organiseren over het resultaat van de conversie, zo werd geopperd. 

Josje van Duin kreeg veel tips en beloofde er met haar team mee aan de slag te gaan. Zo komt er een verwijskaart met, als het even kan, contactpersonen. In de bestaande overleggen wordt nagedacht over de vraag of het nieuwe zorglandschap alles dekt en zo niet, tot wat voor acties dat moet leiden. Een derde voorbeeld is het bedenken van een structuur voor, wat genoemd werd, ‘het oplossen van gedoe’ op zowel de werkvloer als op andere niveaus. Het leidt naar verwachting tot afspraken over verwijs- en escalatierouters en overleggen.  

Meer gedetailleerde informatie over de adviezen en het implementatieproces volgt op korte termijn op de site www.sociaaldomeinflevoland.nl.  

Op 3 oktober is er weer een thematafel met als onderwerp Thuis op Maat. Klik hier voor het nieuwsbericht en het aanmeldformulier.