Gevolgen aanbieders van nieuw systeem Lelystad

De invoering van een nieuw systeem voor de front- en backoffice van het sociaal domein door de gemeente Lelystad heeft gevolgen voor aanbieders en leveranciers.

Naar verwachting neemt de gemeente het nieuwe systeem voor het sociaal domein vrijdag 2 mei in gebruik. De toepassing is ontwikkeld door Pink Roccade en vervangt het WIZ-portaal en het MO-platform. Aanbieders van zorg en hulp zijn al eerder geïnformeerd over de overgang.

Deze overgang heeft enkele consequenties. Zo is het voor de conversie nodig om het berichtenverkeer korte tijd stil te leggen.

Declareren
iJW 323-declaratieberichten kunnen worden verzonden tot 24 april 12.00 uur. Anders dan voorheen bij de software van Stipter hebben aanbieders en leveranciers niet langer toegang tot de applicatie van de backoffice.

Berichtenverkeer
Het iJW-berichtenverkeer ligt stil van 29 april 17.00 uur tot en met 2 mei 16:00 uur. In die periode kunnen dus geen berichten worden verstuurd. Bestaande toewijzingen worden in die periode één op één overgezet naar het nieuwe systeem en lopen dus gewoon door. Overigens kan het MO-platform tijdens deze zogeheten ‘freeze periode’ als vanouds worden geraadpleegd.

Vanaf 2 mei 16:00 uur kunnen er weer iJW 323-berichten worden verstuurd. Het nieuwe systeem is dan in gebruik, maar aanbieders en leveranciers moeten rekening houden met enige vertraging bij de afhandeling en dus ook bij de betaling. Dit komt omdat het nieuwe systeem even wennen is en omdat er een buffer aan berichten weggewerkt moet worden. De gemeente Lelystad vraagt hiervoor begrip.

In het nieuwe systeem is het niet meteen mogelijk om documenten te raadplegen. Per onderdeel wordt bezien welke informatie wordt gedeeld en hoe dat gebeurt. Nadere informatie hierover volgt.

Vragen
De gemeente stelt een contactpersoon aan voor zorgaanbieders en leveranciers. Het is nog niet bekend wie dat zal zijn. Wel kunnen nu al vragen per mail worden gesteld: cmjeugd@lelystad.nl.