De toegang tot Beschermd Wonen in Flevoland verandert. Vanaf 1 januari 2026 worden meldingen en het onderzoek voor Beschermd Wonen niet meer door GGD Flevoland gedaan, maar door de gemeenten zelf.
De gemeenten werken samen in een hybride toegangsteam Beschermd Wonen. Dit team bestaat uit Wmo-consulenten van alle vijf gemeenten. Wanneer een inwoner zich meldt, is de Wmo-consulent van de eigen gemeente het eerste aanspreekpunt. Deze consulent voert het gesprek en doet het onderzoek. Daarna neemt de gemeente Almere het formele besluit over de aanvraag.
Inwoners hoeven hun verhaal dankzij deze aanpak nog maar één keer te doen aan een consulent van de eigen gemeente. Die kent de lokale situatie en kan sneller bepalen welke ondersteuning passend is. Dat kan Beschermd Wonen zijn, maar ook een andere vorm van ondersteuning.
Overgang in 2025
Het jaar 2025 is een overgangsjaar. Tot 31 oktober 2025 konden meldingen nog via de website van GGD Flevoland worden gedaan. Vanaf 1 november 2025 loopt de melding via de website van de gemeente Almere. Per 1 januari 2026 stopt de GGD met het behandelen van meldingen Beschermd Wonen en verloopt de toegang volledig via de gemeenten.
Meldingen worden voortaan gedaan via www.almere.nl/beschermdwonen. Het blijft mogelijk cliënten te ondersteunen bij de melding. Na de melding volgt een uitnodiging voor een gesprek met de Wmo-consulent van de betreffende gemeente.
Vragen?
Bij vragen: bel: 14 036 of mail beschermdwonen@almere.nl. Ook kan contact worden genomen met de Wmo-afdeling van de eigen gemeente.