RET 2.0 gelanceerd op bijeenkomst

Het aantal leden van de Regionale Expert Tafel is uitgebreid met mensen met andere expertises vanuit het Versnellingsteam. Voor alle vragen over gezinnen met ingewikkelde problematiek of waar sprake is van dreigende uithuisplaatsing kun je terecht bij het Regionaal Expert Team (RET), hoorden de ongeveer honderd bezoekers van de lanceringsbijeenkomst bij het RET op 1 februari.

Dat aantal is meer dan de organisatoren hadden verwacht, want de vertegenwoordigers van gemeenten, verwijzers en andere organisaties hingen zowat met de benen buiten. “Daarachter is nog één stoel!”, deed projectleider Nienke van de Hoef haar best om iedereen een zitplaats te geven.

Bouwen aan een sterke regionale samenwerking

De aanwezigen maakten kennis met de eerste regiodirecteur sociaal domein, Ronald Messelink. Hij vertelde dat zijn functie samenhangt met het belang van meer en betere regionale samenwerking. “Die samenwerking kan echt beter”, zei hij. Hij gaat zich onder meer bezighouden met het dataverkeer, de informatievoorziening en het verbeteren van het overleg tussen gemeenten en van die gemeenten met zorgaanbieders. “We hebben elkaar nodig om de hulp en zorg in de regio samen goed te organiseren. Ik zie het als mijn opdracht die samenwerking te helpen verstevigen.”

Van Regionale Expert Tafel naar Regionaal Expert Team (RET 2.0)

Veel aandacht was er voor RET 2.0, de doorontwikkeling van de Regionale Expert Tafel. Wat dat 2.0 nou zo anders maakt als de oude, vertrouwde RET, vroegen aanwezigen vanuit de zaal. Uit de toelichting van beleidsadviseur Michelle Eggermont bleek dat het vernieuwde
RET nog altijd dezelfde taken en verantwoordelijk heeft als voorheen. Door de uitbreiding in expertises en capaciteit er meer flexibiliteit in beschikbaarheid: je wordt sneller geholpen als verwijzer. Bovendien is het takenpakket uitgebreid met creatieve denkkracht voor passende
oplossingen, vaak ook buiten de Jeugdwet. Daarnaast is de functie van zorgbemiddeling toegevoegd aan het team. “De tijd dat we ons één keer per twee weken bogen over cases is voorbij, we zijn er gewoon voor jullie. Altijd. En door de expertise van de RET-leden uit te breiden met aanvullende expertise, zoals bijvoorbeeld die van een sociaal psychiatrisch verpleegkundige, leren we sneller en beter met elkaar en dat is belangrijke input voor beleid en contractmanagement.”

“We stelden vast dat het RET te vaak te laat werden ingeschakeld en dan weinig meer
konden doen dan een bed vinden voor een kind of jongere. En dat terwijl we met zijn allen juist streven naar minder uithuisplaatsingen. Dat lukte onvoldoende, omdat er behalve jeugdhulp met verblijf gewoon te weinig andere zorg en hulp was voor gezinnen met moeilijke hulpvragen. Die hulp is er nu dus wel.”

Team AnderS

Uit de versnellingsaanpak, gestart in 2022, ontstond Team AnderS, waarbij de hoofdletters A en S refereren aan ambulant en specialistisch. “We hebben dankzij dat team meer capaciteit en meer vormen van hulp.” Daarnaast is RET 2.0 laagdrempeliger dan het RET. 

Behalve het RET is ook elkaar als partners in het veld weten te vinden cruciaal om de transformatie te realiseren. Daarom komen er in de toekomst thematafels. Zo verdiepen partners samen op onderwerpen en geven samen vorm aan de transformatie. Zoals Ronald Messelink zegt: “Deze opgave is van ons allemaal”.

Voor degenen die niet bij de bijeenkomst aanwezig konden zijn: binnenkort wordt via deze site een kort filmpje beschikbaar gesteld met ‘het verhaal over RET 2.0/TAS’ en een toelichting op ‘het manifest’ waarvoor de organisatoren tijdens de sessie input kregen.

Voor meer informatie over het RET zie 'Regionaal Expert Team (RET)'.