Implementatie data-aanlevering monitoring 24-uurs Jeugdhulp begint

Deze maand gaat de implementatie van de data-aanlevering door zorgaanbieders van start. Dankzij dit proces verbeteren we de monitoring van 24-uurs Jeugdhulp.

Zorgaanbieders leveren elk kwartaal data aan over locaties en de plaatsing van jeugdigen en dat doen ze volgens een vastgesteld format. Dit biedt inzicht in doorplaatsingen binnen aanbieders en de mate waarin jeugdigen binnen hun eigen gemeente verblijven.

Monitoring en transformatie-KPI’s

De werkwijze voor monitoring is beschreven in Bijlage 23 van de aanbestedingsdocumenten voor het contract 24-uurs Jeugdhulp. Er wordt gemonitord op transformatiedoelen, het administratieve proces en kwaliteit. Voor enkele transformatie-KPI’s is, naast het reguliere berichtenverkeer, aanvullende data nodig. In overleg met aanbieders is in het najaar van 2024 de uitwerking hiervan vastgesteld. De details zijn te vinden op de pagina van monitoring.

Belangrijke data en ondersteuning

  • Week van 17 maart: Aanbieders ontvangen een e-mail van hun contract- en leveranciersmanager met gedetailleerde informatie over de aanlevering.
  • Dinsdag 1 april om 11:00: Digitale informatiebijeenkomst waarin aanbieders vragen kunnen stellen. De link hiervoor staat in de e-mail.
  • Uiterlijk 25 april 2025: Eerste aanlevering van alle aanbieders 24-uurs jeugdhulp.

Gedurende de implementatie biedt het datateam van de regio ondersteuning bij de aanlevering. Indien gewenst wordt dit team via uw contract- en leveranciersmanager betrokken.