In gesprek over doorontwikkeling HS JGGZ

Regelmatig komen de gecontracteerde HS JGGZ partijen, de jeugdhulpregio en beleidsmedewerkers die regionaal betrokken zijn bij elkaar om doorontwikkeling van de HS JGGZ in Flevoland te bespreken. Afgelopen dinsdag troffen zij elkaar bij GGz Centraal Fornhese waar ze kennismaakten, wachtlijstverzachting bespraken en een rondleiding kregen door de kliniek en de polikliniek. Mirjam Mallie, accountmanager jeugd en Cor Anneveldt, regiomanager GGZ Centraal Fornhese Flevoland traden op als gastheer en -dame.

Kennismaking

5 medewerkers rond vergadertafel

Aangezien er sinds de vorige keer een aantal nieuwe medewerkers is gestart, begon de middag met een kennismaking. Behalve beleidsmedewerkers en contractmanagers zijn Ronald Messelink, sinds 1 januari regiodirecteur van het sociaal domein van Flevoland en Anneke Ros, manager van de aankoopcentrale zijn ook aangesloten om een goed beeld te krijgen van de hoog specialistische zorgaanbieders in deze regio.

Na een voorstelronde was het tijd om in groepen uiteen te gaan om elkaar beter te leren kennen. Er waren drie rondes van elk een kwartier, waarna gewisseld werd. De groepen raakten al snel met elkaar in gesprek over de organisaties, samenwerking en trends die ze in de regio zien, van drugsgebruik tot intergenerationele overdracht. Ze waren zo diep met elkaar in gesprek verwikkeld dat Janet Kos, projectleider van de aankoopcentrale, haar best moest doen om de aandacht van elke groep te krijgen voor het wisselen. “Volgens mij moeten we nu echt naar de volgende tafel”, klonk het.
 

Wachtlijstverzachting

Na de kennismaking was het tijd voor Accare om hun werkwijze rondom wachttijdverzachting te presenteren. Gerbrig Leegstra en Saskia van der Singel, de twee projectleiders van de wachttijd aanpak van Accare vertelden over de negatieve gevolgen van wachtlijsten en hoe zij deze met hun pilot SCREEN hebben verminderd.

Medewerkers rond vergadertafel

Hierin kwamen mooie voordelen van de pilot voorbij, zoals een snellere inschatting of een cliënt bij Accare op de juiste plek zit, eerder signaleren van spoed, zorgen voor een goede doorstroom in de regio en de mogelijkheid voor cliënten om gebruik te maken van online wachtlijstmodules. De zelfhulpmodule is géén behandeling of diagnose, maar is puur bedoeld ter overbrugging van de wachttijd. Het is natuurlijk erg vervelend om op een behandeling te moeten wachten en Accare wil voorkomen dat problemen tijdens het wachten erger worden. Het belangrijkste is om ouders en jeugdigen handvatten en ondersteuning te geven waardoor ze op dat moment verder kunnen. Het succes van deze aanpak weerspiegelt een mooie score van 8,6 op klanttevredenheid. Deze presentatie werkte inspirerend op de aanwezigen om het gesprek over wachttijdverzachting te starten en hoe we er in deze regio invulling aan willen geven. Helaas moesten we vanwege de tijd stoppen maar we zijn nog lang niet uitgepraat.
 

Rondleiding

De middag werd afgesloten met een rondleiding door de jeugdkliniek en de polikliniek van GGZ Centraal Fornhese. Bert Molenaar, teamleider van de jeugdkliniek heet ons welkom en we stappen de leefwereld van de jeugdigen binnen, die hier kortdurend verblijven. Het oogt heel gewoon; een woonkamer en slaapkamers met een eigen badkamer. Er worden geen deuren meer op slot gedaan en de keuken mesjes liggen in de la van de grote woonkeuken. Het oogt een gewoon huis maar de schijn bedriegt, hier wonen kinderen die last hebben van een ernstige psychiatrisch stoornis. Want hier kom je alleen binnen als je op meerdere leefgebieden ernstig bent vastgelopen waardoor deze vorm van intensieve behandeling nodig is. “Het risico op suïcide hoort bij ons werk”, aldus Bert. Het besef drong door toen we drie jeugdigen in de gang zien lopen, schuchter kijkend naar ons of met het hoofd naar beneden.

Bij GGZ Centraal wordt de behandeling in principe ambulant, op de polikliniek aangeboden. Als het nodig is kan de zorg tijdelijk geïntensiveerd worden met bijvoorbeeld intensieve thuis behandeling, deeltijdbehandeling of klinische behandeling. Zodra dit kan, wordt de zorgintensivering weer verminderd. In Flevoland zijn ongeveer 1.400 kinderen per jaar in behandeling bij Fornhese. Van deze kinderen hebben vorig jaar 45 jongeren (dit is ongeveer 3%) naast de ambulante behandeling een tijdelijke klinische behandeling gehad. De gemiddelde klinische behandelduur ligt rond de 3 weken.
In de afgelopen jaren is er hard gewerkt aan het mogelijk maken van uitbreiding van specialistisch ambulant behandelaanbod. Door middel van een goede zorginfrastructuur kon het aantal jeugdbedden terug worden gebracht naar twaalf bedden.

De rondleiding stopte toen een nieuwe aanmelding onverwacht de aandacht vroeg van de rondleiders. De deelnemers aan de dag gingen naar huis met de indrukwekkende beelden uit de praktijk van de kliniek, een plek die helaas nodig is voor, gelukkig, een beperkt aantal kinderen.