Door- en uitstroom

Thuis Op Maat (TOM) biedt twee flexibele en integrale vormen van zorg, gericht op:
1. Het voorkomen van uithuisplaatsingen (instroom voorkomend);
2. Het ondersteunen van jeugdigen bij een snelle terugkeer naar huis of een lichtere vorm van verblijf na een uithuisplaatsing (door- en uitstroom).

ProductnaamProductcodeEenheidFrequentie
Door- en uitstroom behandeld wonen43F51

 

 

 

Per etmaal

 

 

 

 

 

 

 

Per week

 

 

 

 

Door- en uitstroom Behandeld wonen KSW43F52
Door- en uitstroom Behandeld wonen driemilieus klimaat43F53
Door- en uitstroom Behandeld wonen driemilieus klimaat KSW43F54
Door- en uitstroom JeugdhulpPlus43F55
Door- en uitstroom Pleegzorg44F51
Door- en uitstroom Gezinshuis Generiek44F52
Door- en uitstroom Gezinshuis Specifiek44F53
Door- en uitstroom Woon- en leefgroep44F54

Bij TOM door- en uitstroom zijn de zorgvormen uitgebreider: behandeld wonen, driemilieus klimaat, JeugdzorgPlus, pleegzorg, gezinshuizen en woon- en leefgroepen.

Plaatsing en inzet

Gericht op een versnelde terugkeer naar huis of een lichtere zorgvorm. Dit traject kent een maximale doorlooptijd van drie maanden. Verlenging is niet mogelijk, tenzij een nieuwe TOM-toewijzing wordt aangevraagd en na zorgvuldig onderzoek wordt afgegeven.

TOM door- en uitstroom kan worden ingezet wanneer aanbieder en verwijzer overeenkomen dat de gestelde doelen tijdens behandeling of begeleiding in verblijf voldoende zijn behaald, en de jeugdige daardoor sneller kan uitstromen. Het traject heeft een maximale doorlooptijd van drie maanden, waarin wordt getoetst of de doelen zijn gerealiseerd. Behandelaar en verwijzer toetsen dit.

Leeftijd behandeling

TOM is bedoeld voor jeugdigen tot 18 jaar (het kan onder de verlengde jeugdwet vallen als aan de criteria wordt voldaan) en hun gezinnen bij wie sprake is van  een reeds gerealiseerde uithuisplaatsing waarbij terugkeer naar huis of afschaling wenselijk is.

Criteria TOM

TOM door- en uitstroom wordt ingezet bij jeugdigen die al uit huis zijn geplaatst. Aan alle volgende criteria moet worden voldaan:

  • Versnelde terugkeer naar huis of afschaling naar pleegzorg of een gezinshuis is mogelijk.
  • De criteria van 24/7 uithuisplaatsing en terugplaatsing zijn niet van toepassing en een verklarende analyse bevestigt dit.
  • Er moet een door de verwijzer en met de jeugdige, het gezin en andere betrokkenen afgestemde verklarende analyse, zijn opgesteld.
  • De verklarende analyse blijkt dat intensieve jeugdhulp noodzakelijk is.
  • Er wordt procesregie uitgevoerd door de verwijzer.
  • De verwijzer, casusregisseur van de zorgaanbieder en de jeugdige en/of het gezin evalueren het traject maandelijks,
  • Er moet een time-out bed beschikbaar zijn, passend bij de actuele situatie en conform de richtlijn passend bij het perceel waarvan uit wordt door- of uitgestroomd. Dit bed is geregeld via het netwerk of de aanbieder. De kosten voor het ingezette bed worden bekostigd uit het etmaaltarief. In het kader van doen wat nodig is kan het time-out bed ook gelden voor een gezinslid.

Uitsluitingscriteria

TOM wordt niet ingezet als niet aan de toegangscriteria is voldaan. Voorbeelden:

  • Jeugdige is ouder dan 18 jaar; en er wordt niet aan de voorwaarden voor verlengde jeugdwet voldaan.
  • Traject wordt ingezet als overbruggingszorg;
  • Bij door- en uitstroom: terugkeer naar huis is niet versneld mogelijk; er is sprake van kamertrainingscentra of fasehuizen met een vergelijkbare doelstelling.

Aanbieder en behandeling

Behandeling

TOM trajecten zijn maatwerk en flexibel. De intensiteit is afhankelijk van de hulpvraag en de context. De aanbieder zorgt voor een passende behandeling en ondersteuning. Vrij vertaald: de aanbieder doet wat nodig is en is verantwoordelijk voor de juiste inzet. Voorbeelden:

  • Intensieve praktische hulp in de thuissituatie;
  • Begeleiding gericht op mentale gesteldheid, zelfstandigheid en opvoedkundige vaardigheden.
  • Tijdelijk gebruik van time-out bedden, passend bij de zorgvorm.

Behandelplannen worden samen met de verwijzer, na verwijzing de procesregisseur, en het gezin opgesteld en maandelijks geëvalueerd. Het behandeltraject wordt afgebouwd naar minder intensieve zorg wanneer mogelijk. Tijdens de behandeling krijgt naast de jeugdige, ook het gezin ondersteuning. 

Kosten en verantwoordelijkheden

De tarieven van TOM dekken bijkomende kosten zoals zakgeld, kleedgeld en schoolkosten en andere bijkomende kosten die een positief effect hebben op de behandeling. (Biologische) ouders en/of verzorgers ontvangen kinderbijslag en blijven verantwoordelijk voor de verzorgingskosten van hun kind, ook tijdens verblijf. In overleg met de aanbieder worden afspraken over de inzet van kinderbijslag schriftelijk vastgelegd. Bij onenigheid kan de verwijzer worden ingeschakeld, deze kan fungeren als schakel naar eventuele andere wet- en regelgeving (bijvoorbeeld bijzondere bijstand vanuit de Participatiewet).

Eisen aan TOM aanbieder

Aanbieder voert regie over de dagelijkse uitvoering van de zorg en onderhoudt hierover intensief contact met het gezin en andere betrokkenen. Aanbieder zorgt voor een, kwalitatief passend, time-out bed te regelen als dat nodig is, is 24/7 bereikbaar zijn en kan reageren bij calamiteiten en beschikt over een BIG- of SKJ-geregistreerde regiebehandelaar. Alle kosten van deze eisen zijn opgenomen in het tarief.

Stapeling van TOM

HSJGGZ

HSJGGZ consultatie en advies is alleen mogelijk in combinatie met TOM.

Team AnderS

Team AnderS kan voorafgaand aan een TOM instroom-traject worden ingezet. Dit team biedt advies en ondersteuning aan aanbieders en verwijzers met minder ervaring in TOM-trajecten. Het team is gespecialiseerd in ‘anders denken’ en ‘doen wat nodig is’.

TOM na crisis

TOM-trajecten kunnen alleen gelinkt worden aan de producten van de percelen Gezinsgericht en Behandeld wonen. Als vervolg op crisiszorg nodig is, perspectief op thuis maar nog steeds signalen zijn dat er een time-out bed nodig is, kan TOM instroom voorkomend ingezet worden. De verwijzer en aanbieder dienen hier samen een aanvraag voor in. TOM door- en uitstroom kan alleen worden ingezet vanuit Gezinsgericht en Behandeld wonen, dus niet uit Crisis.