Besluit

Onderzoeksfase 

De uitkomst van het onderzoek is een besluit. In dit besluit leest de aanvrager wat het oordeel is en het antwoord op de aanvraag tot jeugdhulp. Met andere woorden: wat vindt de gemeente dat er nodig is om de hulpvraag op de lossen? Dit kan elke vorm van jeugdhulp zijn: van begeleiding in het gezin tot specialistische GGZ en van pleegzorg tot een andere vorm van jeugdhulp 24-uurs. In sommige gevallen is dit iets anders dan in eerste instantie is aangevraagd, omdat er onderzocht wordt wat een structurele oplossing is. 

Lees meer:

Uit het onderzoek is de hulpvraag naar voren gekomen en onderzocht wat er nodig is. Hiervoor wordt een besluit genomen en dit wordt vastgelegd in een beschikking. De beschikking is een formeel besluit, waarin beschreven staat of de jeugdige in aanmerking komt voor jeugdhulp, welke zorg wordt afgegeven en met welke duur. Tussen de gecontracteerde aanbieders in Flevoland wordt gekeken welke aanbieder het best passend is bij de hulpvraag van de jeugdige. Het besluit wordt conform het landelijk administratieprotocol, de afsprakenkaart en het toewijzing –en wijzigingsprotocol toegewezen aan een specifieke zorgaanbieder. In deze beschikking wordt in ieder geval vastgelegd:

  • De verwijzing naar het onderzoek;
  • De vorm van jeugdhulp;
  • De duur van de jeugdhulp;
  • De zorgzwaarte en frequentie;  
  • De naam van de aanbieder die de zorg gaat uitvoeren.

Als de aanvrager het hier niet mee eens is, is er de mogelijkheid voor bezwaar en eventueel beroep.  

 

De regio Flevoland streeft naar ‘matched care’. Matched care gaat uit van de juiste hulp op het juiste moment, zo licht als mogelijk, maar zwaar indien nodig.

Dit betekent dat we na zorgvuldig onderzoek die jeugdhulp inzetten die daar uit naar voren komt en dat we niet middels ‘stepped care’ jeugdhulp inzetten. Bij stepped care wordt zo licht mogelijk met hulp gestart, en wordt de hulp zo nodig – op basis van evaluatie – geïntensiveerd. Daarom bestaat de mogelijkheid om aanbieders tijdens de onderzoeksfase te consulteren. Zij zijn namelijk specialist op hun eigen terrein en kunnen meedenken over welke vorm van jeugdhulp passend is om het probleem wat speelt op te lossen. 

 

Nadere uitleg over de regionaal gecontracteerde producten vindt u hier.

Voor informatie over de gecontracteerde aanbieders en contactgegevens kunt u terecht op de beschikbaarheidswijzer. De beschikbaarheidswijzer biedt als website en app informatie over wachttijden van specifieke vormen van jeugdhulp in de regio Flevoland: HSJGGZ, 24-uurs Jeugdhulp en crisis. De informatie is per aanbieder opgenomen, inclusief de vormen van hulp, zorg en ondersteuning die beschikbaar is of na een bepaalde wachttijd wordt. Gegevens worden onafgebroken geactualiseerd.

De Richtlijn Samen met ouders en jeugdige beslissen over passende hulp voor jeugdhulp en jeugdbescherming gaat in op het proces van beoordelen en beslissen over hulp bij vragen en problemen in de opvoeding en ontwikkeling van jeugdigen van nul tot achttien jaar (eventueel verlengd tot drieëntwintig jaar ). Daarbij gaat het om problemen van psychische, sociale of pedagogische aard die de ontwikkeling van de jeugdige belemmeren. De hulp kan zowel vrijwillige hulpverlening als gedwongen interventies omvatten en reikt van de gewone opvoeding en ontwikkeling, met normale opvoedingsvragen, tot ernstige ontwikkelings- en opvoedingsproblemen. Als Regio Flevoland streven we er naar deze richtlijn  binnen het onderzoeksproces van de Jeugdwet en de Algemeen Wet Bestuursrecht te passen. Want als overheid hebben wij ons te houden aan wet- en regelgeving. 

 

(Biologische) ouders en/of verzorgers zijn primair verantwoordelijk voor de financiële ondersteuning van hun kinderen. Ook als ze in verblijf zitten. De uitgebreidere beschrijving staat in de werkinstructie per product maar hier het korte overzicht bij welke producten het inclusief is.

Bijzondere kosten en zak- en kleedgeld

Bij de producten binnen het segment Jeugdhulp 24-uurs is een vergoeding toegevoegd ter dekking van bijzondere kosten en ter dekking van zak- en kleedgeld. Dit zijn kosten die normaliter door de (biologische) ouders en/of verzorgers gedragen worden (onderzoek HHM Opbouw tarieven regionale Jeugdhulp 24-uurs).

Bijzondere kosten: extra kosten die incidenteel kunnen voorkomen. Mede op basis van onderzoek naar de gemiddelde hoogte van deze kosten in andere regio’s, wordt hiervoor € 0,55 per jeugdige per dag (circa € 200 per jeugdige per jaar) gerekend.

Zak- en kleedgeld: er wordt uitgegaan van €126 per jeugdige per maand. Bij 20% van de jeugdigen worden deze kosten niet door de (biologische) ouders en/of verzorgers gedragen. Dit komt uit op €0,84 per jeugdige per dag.

Verzorgingskosten: Voor de verzorgingskosten zijn (biologische)ouders en/of verzorgers verantwoordelijk en ontvangen kinderbijslag. De (biologische) ouders en/of verzorgers stemmen met de aanbieder de overdracht van de verzorgingskosten af. Onder verzorgingskosten vallen: schoolkosten, reiskosten, vakanties, fiets, laptop, lidmaatschappen, cadeau en abonnementen.

Ja: verdisconteerd in tarief. Nee: niet verdisconteerd in tarief
Product

Zak- en

kleedgeld

verzorgingskosten

Bijzondere

kosten

TOMJaNeeJa
PleegzorgJaNeeJa

Gezinshuis

Generiek

JaNeeJa

Gezinshuis

Specifiek

JaNeeJa
KTC/FasehuisJaNeeJa

Woon- en

leefgroep

JaNeeJa

Behandeld

wonen

producten

JaNeeJa