Verwijzers kunnen binnenkort de beschikbaarheidswijzer gebruiken. Daarmee krijgen ze beter inzicht in het aanbod van jeugdhulp.
De beschikbaarheidswijzer is een gebruikersvriendelijk interactief platform, dat inzicht in wachttijden biedt voor zowel jeugdhulp als voor de Wmo. Het platform geeft via een website en een app inzicht in welke (zorg)aanbieders wanneer plek hebben en welke hulp, zorg en ondersteuning geboden wordt, inclusief eventuele wachttijden. Passende hulp, zorg en ondersteuning zijn daardoor snel en eenvoudig te vinden en raadplegen.
In Flevoland is de beschikbaarheidswijzer vanaf mei of juni te gebruiken voor hoog specialistische jeugdhulp GGZ, jeugdhulp met verblijf en crisishulp. De wijzer komt tegemoet aan een sterke behoefte. Uit de praktijk blijkt namelijk dat verwijzers vaak onvoldoende inzicht hebben in de beschikbaarheid of de wachttijden van het gecontracteerde zorgaanbod.
Hoe verloopt de implementatie?
Alle regionaal gecontracteerde aanbieders kregen onlangs een uitgebreide mail van de Aankoopcentrale met details over de implementatie. Een aantal verwijzers kreeg daarbij de vraag om lid te worden van een klankbordgroep om mee te denken over de inrichting van de beschikbaarheidswijzer. Hun bijdragen kunnen ze naar verwachting vanaf de tweede helft van april toevoegen, zodat verwijzers vanaf mei of juni daadwerkelijk met dit nieuwe hulpmiddel aan de slag kunnen.
De Aankoopcentrale kijkt ernaar uit om aan de slag te gaan met de beschikbaarheidswijzer. De centrale heeft er alle vertrouwen in dat ze samen met verwijzers en aanbieders met dit hulpmiddel de juiste hulp voor de jeugdigen binnen onze regio nog beter toegankelijk gaat maken.