Veel jeugdigen en hun gezin hebben al een of andere vorm van hulpverlening. Het is dan ook verplicht deze hulp als eerste te betrekken als er sprake is van een crisissituatie. Soms is opschaling noodzakelijk en kan de inzet van crisishulp (aanvullend) voor jeugdigen worden ingezet. Per 1 januari 2025 zijn Triade Vitree en GGZ Centraal Fornhese door de regio Flevoland gecontracteerd om in geval van crisissituaties bij jeugdigen hulp te bieden.
Om goed te kunnen handelen is het onderscheiden van het type crisis een vereiste. We onderkennen twee soorten crisissen:
- Jeugdigen met opvoed- en opgroeiproblematiek in crisis (hierna: Overige crisis jeugd)
Jeugdigen met psychiatrische problematiek in crisis (hierna: Acute JGGZ)
Crisisaanmelding binnen werktijd; 09:00-17:00 uur
Overige crisis jeugd: het CCP
- Telefoonnummer: 0800 32 32 100
- Mail: crisiscoordinatiepunt@triadevitree.nl
- Acute JGGZ: GGZ Centraal Fornhese
Telefoonnummer: 088 13 40 400
Crisisaanmelding buiten werktijd
- Overige crisis jeugd: Crisisdienst Veilig Thuis
Telefoonnummer: 0800 2000
Acute JGGZ: Erkende verwijzers kunnen contact opnemen met de huisartsenpost. De SEH en Veilig Thuis Flevoland kunnen rechtstreeks contact opnemen met de triagist van de acute crisiszorg van GGz Centraal Fornhese.
De verwijzer meldt de crisis bij het meest voor de hand liggende aanmeldpunt. Beide punten werken samen. Als de verwijzer het verkeerde aanmeldpunt heeft gebruikt dan lossen het CCP en CAP dit samen op.
Lees meer:
De triage wordt verricht door het Crisiscoördinatiepunt (CCP) of Centraal Aanmeld Punt (CAP). De medewerker van het CCP of CAP stelt de volgende vragen bij het eerste telefonische contact:
- Wat is de situatie en context van de Crisis?
- Wie is de verwijzer?
- Is er sprake van een Jeugdbeschermingsmaatregel?
- Betreft het jongere onder de 18 jaar?
- Welke interventie is passend en kan dat ambulante interventie zijn?
- Welke afweging dient te worden gemaakt met betrekking tot veiligheid?
- Is er al een aanbieder betrokken en kan er zorg uitgebreid worden zodat de veiligheid geborgd is?
De verwijzer krijgt vervolgens een aanmeldformulier bij het CCP. Bij het CAP is dit een telefonische screening.