Evaluatie

Evaluatie

Gedurende het behandeltraject van de jeugdige evalueert de aanbieder om de drie maanden het traject. Door middel van een verslag informeert de aanbieder de perspectiefregisseur over de evaluatie. Deze tussentijdse evaluaties zijn belangrijk, omdat de behoeften en wensen van jeugdigen regelmatig kunnen veranderen. Bij de intake van de behandeling is het daarom lastig om een behandelplan van lange periodieke aard exact vast te stellen. Op het evaluatiemoment kan dit traject nog gewijzigd worden. Het is belangrijk dat de jeugdhulpaanbieder een wijziging in de hulpverlening steeds in nauw overleg met de jeugdige op de behoefte afstemt. 
Gedurende dit traject kan het RET geraadpleegd worden. 
Deze en andere gesprekken worden gevoerd in het driemaandelijkse evaluatiemoment. De perspectiefregisseur behoudt gedurende dit traject een waakvlamfunctie. Veranderende omstandigheden die spontaan optreden, kunnen van invloed zijn op het perspectief. 

Voor meer informatie, zie de leidraad procesregie

Domeinbepaling bij 16,5 jaar

Wanneer de jeugdige de leeftijd van 16,5 jaar bereikt, stelt de aanbieder samen met de jeugdige een toekomstplan op, als aanvulling op het hulpverleningsplan. Uiterlijk op 17-jarige leeftijd wordt dit plan besproken met de verantwoordelijke gemeente of een Gecertificeerde Instelling (GI), mits deze betrokken is. Daarnaast kijkt de aanbieder samen met de perspectiefregisseur of er aanvullende hulp nodig is na het 18e levensjaar.

Komt een jeugdige na de leeftijd van 16,5 jaar voor het eerst in aanraking met HS JGGZ? Dan kan in het begin van het behandeltraject gestart worden met domeinbepaling. Dit gebeurt alleen als de jeugdige naar verwachting na het 18e levensjaar ook HS GGZ nodig heeft.

Het toekomstplan bevat het perspectief op de verschillende levensdomeinen, evenals de wensen en behoeften van de jeugdige en een plan van aanpak. Daarnaast is in dit toekomstplan voor HS JGGZ specifieke aandacht voor de volgende vraagstukken:

  1. Hoe wordt er afgeschaald naar andere zorg (S JGGZ)?
  2. Wat te doen in crisissituaties
  3. Wie biedt zorg in het geval van afschaling en hoe wordt dit met de thuissituatie geborgd?
  4. Hoe wordt er bij afschaling voorkomen dat er later weer opgeschaald moet worden?
  5. Hoe kan gedurende afschaling van HS JGGZ naar de thuissituatie verdere behandeling worden geborgd om terugval te voorkomen?
  6. Kijkend naar de verschillende levensdomeinen: wat zijn de uitdagingen en sterktes beschrijven, waar de jeugdige aan wil werken? Denk hierbij aan: huisvesting, financiën, dagbesteding/werk, netwerk, zorg, onderwijs, vrije tijd en gezondheidszorg. Hoe ziet de toekomst van de jeugdige eruit?
  7. Wanneer is er sprake van opschaling en wat zijn mogelijke volgende stappen? 
     

Aanmelden bij andere plek na 18 jaar

Afhankelijk van het perspectief van de jeugdige dat volgt uit het toekomstplan, zet de perspectiefregisseur, in samenwerking met de huidige regiebehandelaar, tijdig een van de volgende acties uit:

  • Afronden behandeltraject
  • Aanmelden bij zorgverzekeringswet
  • Aanmelden bij WLZ
  • Aanmelden bij WMO

In het vrijwillige kader voert de lokale toegang de perspectiefregie uit. In het gedwongen kader is dit de taak van de Gecertificeerde Instelling (GI). Bij de terugkeer naar huis of zelfstandigheid (binnen het gedwongen kader) wordt ook altijd de lokale toegang betrokken. De Perspectiefregisseur blijft gedurende het gehele verblijfproces (van opschalen tot afschalen) actief of passief betrokken, afhankelijk van de betrokkenheid van de GI. Dit protocol zorgt voor continuïteit richting de jeugdige, het gezin en de hulpverleningsinstantie. Ook is doorverwijzing naar lokale hulpverlening of afschaling hierdoor mogelijk.

De lokale invulling van de perspectiefregie wordt vormgegeven en uitgewerkt in de lokale context. Dit geldt ook voor de afspraken die worden gemaakt over de rol- en verantwoordelijkheidsverdeling tussen de gemeente en de jeugdhulpaanbieder. 
 

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Indien "Nee", graag uitleggen waarom. Heeft u verder nog vragen of opmerkingen?
Vul hier geen persoonlijke gegevens in. Als u een persoonlijke vraag heeft, kunt u mailen met aankoopcentraleregioflevoland@almere.nl.